Dworzec kolejowy w Bolesławcu odzyska blask

przez | 14 stycznia 2020

PKP S.A. otworzyły oferty w ponowionym przetargu na przebudowę zabytkowego dworca w Bolesławcu. O zamówienie ubiega się aż 10 podmiotów. W wyniku prac, które potrwają ponad rok, obiekt ma zostać kompleksowo odnowiony wraz ze zmianą przeznaczenia części pomieszczeń.

W środę 8 stycznia minął termin składana ofert. O zamówienie ubiega się dziesięć firm. Najtańszą propozycję złożyła firma Linder Polska z Warszawy, które jest gotowe wykonać prace za 15.864.550,47 mln zł brutto. Niewiele wyższą kwotę zaproponowała firma Pro-Bud z Legnicy, która wyceniła prace na 15.864.728,74 mln zł brutto. Przedsiębiorstwo Budowlane Sawrem zaproponowało 17,328 mln zł brutto, Pre-Fabrykat z Karpacza – 17,678 mln zł brutto, Przedsiębiorstwo Remontowo-Budowlane Agad z Torunia – 17,974 mln zł brutto, AKBiK z Wrocława – 17,985 mln zł brutto, Berger Bau Polska z Wrocławia – 18,101 mln zł brutto, Przedsiębiorstwo Budowlano-Konserwatorskie Castellum z Wrocławia – 18,477 mln zł brutto, SKB z Warszawy – 20,393 mln zł brutto, Oz-Bud z Warszawy – 20,500 mln zł brutto,

Wszystkie oferty przewyższają budżet, określony na 12,8 mln zł brutto. Jeśli PKP S.A. zdecydują się dołożyć środki, to o wyborze zdecyduje cena. Poprzednie postępowanie zostało unieważnione z powodu przekroczenia budżetu. Wpłynęły dwie oferty, z czego tańsza opiewała na 18,986 mln zł brutto.

Przedmiotem zamówienia jest kompleksowa przebudowa zabytkowego dworca w Bolesławcu wraz z zagospodarowaniem otoczenia. Część pomieszczeń zostanie przeznaczona na potrzeby jednostki pomocniczej Sądu Okręgowego w Jeleniej Górze.

Dworzec w Bolesławcu leży przy linii 282 relacji Miłkowice – Żary. Obiekt powstał w 1845 roku i był dwukrotnie rozbudowywany. Dworzec jest objęty ochroną konserwatorską. Bryła budynku składa się z trzech części, z czego centralna jest dwukondygnacyjna, a skrajne mają po jednej kondygnacji. Ostatni remont dworca zakończył się w 2008 roku. Obejmował on odnowienie holu, wyczyszczenie posadzki, wymianę pokrycia dachu oraz odnowienie elewacji.

Obecnie w budynku dworca znajdują się poczekalnia, bar, kasy, toalety oraz pomieszczenia najemców. Na pierwszym piętrze znajduje się mieszkanie oraz nieużytkowane pomieszczenia biurowe. Natomiast budynek dawnych szaletów jest częściowo użytkowany jako lokal handlowy. Budynek dawnych szaletów jest częściowo użytkowany, znajduje się w nim lokal handlowy.

Jak ocenia projektant – firma An Archi Group – stan budynku jest niezadowalający. W ramach prac założono kompleksową przebudowę ze wzmocnieniem stropów, renowacją i odtworzeniem elewacji, zmianą stolarki okiennej na drewnianą, a także wymianą dachu. Przewidziano elewację tynkową w kolorze biało beżowym. Uzupełniony i odtworzony zostanie cokół granitowy. Powstaną również nowe schody wejściowe, które zostaną obłożone granitem. Zostaną też zlokalizowane na nich siedziska wykonane z drewna egzotycznego.

Zakres planowanych prac obejmuje przebudowę wnętrza obiektu. W centralnej części zachowana zostanie obsługa pasażerów z holem, poczekalnią, kasą i toaletą. Istniejące zielone okładziny ceramiczne pozostaną na miejscu, wykonana zostanie nowa posadzka granitowa. Część parteru oraz całe piętro zostaną przeznaczone na potrzeby jednostki Zespołu Specjalistów Sądu Okręgowego w Jeleniej Górze. Zachowane zostaną pomieszczenia TK Telekom. Obiekt zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Przebudowane zostanie również otoczenie dworca. W budynku dawnych szaletów przewidziane jest umiejscowienie stojaków rowerowych oraz pomieszczenia gospodarczego na potrzeby urządzeń klimatyzacji.

PKP S.A.